Der vises 35/35

Nyeste oplevelser

Skønheden ved ‘Verdens Ende’

Indsendt af Susanne Nielsen

De yderste skær på Danmarks-kortet med fæstningsmure, kanoner og forsvarstårne fra slutningen af 1600-tallet og stadig et levende samfund. For nylig blev de gamle kanoner atter vagt til live af øens kanonerlaug. Unik natur. Rasteplads for talrige fuglearter. Ynglende edderfugle, alke, lomvie og flere mågearter. Latterfrøer i dammen og øens helt egen flora. Her råder naturen - højt til himlen, vind og bølger, stjerneskud, solopgang og solnedgang. Tid til ro i sjælen.

7 gange med skoleklasser

Indsendt af Jesper Østergaard

ALTID et besøg værd - har været derovre med 7 klasser - og hver gang imponeres man af den voldsomme afsides beliggenhed, flotte naturoplevelser og den specielle historie. Jeg håber at de enkelte børn i klasserne vil huske stedet og måske tage deres egen familie med dertil.

Bad ved Hylden

Indsendt af Leif Mårtensson

Christiansøs klipper danner rammen om helt unik natur. Morgenbad ved Hylden med 40 m dybt vand lige udenfor. 3 lomvier der suser forbi. En sølvmågeunge der tigger mad 4 m fra en. Så er man et med naturen!

Mit ferieparadis

Indsendt af Laura Juhl Zafnes

Jeg elsker: Sommerens menneskemylder rundt på øen, i klipperne, livet i Grønningen inden lukke tid. Dejligt mad på kroen med musik og Solnedgang, en svingom på månen, en dukkert på badebroen, inden eller imens solen atter står op i øst og varmer klipperne op på ny. Flottere rammer findes ikke til et ferieparadis.❤

Magisk

Indsendt af David Winther Hansen

Der findes intet i Danmark som Ertholmene. På en god sommerdag kan man drømme sig til de græske øer, med sine klippefremspring og stenhuse. Der er ingen biler på øerne og dette giver et ekstra pift. Er man interesseret i fugle, yngler både alke og lomvier på Græsholmen.

Tiden står stille

Indsendt af Dorthe

Når båden med turister er sejlet,går tiden i stå, og stilhed, solnedgang og sæler bliver bagtæppet til den fantastiske natur.

Kanonøl

Indsendt af Annette Petersen

Christiansø og Frederiksø er de skønneste steder på landkortet, og har man været der en gang vender man altid tilbage. Dans på “Månen” og bal på kroen er skønne oplevelser. Et lille hvil på kanonerne med en håndbajer ikke at forglemme.

Naturen året rundt.

Indsendt af Rikke Hansen

Som Øbo skal man bare se ud af sit vindue for at opleve skønne naturoplevelser. De er lige udenfor. Man skal barer åbne sit vindue for at høre sælernes sang, fuglenes kvidren og snakken, frøernes koncert i dammene og havets brusen. Man skal bare gå udenfor sin dør for at opleve en fantastisk fauna, med planter fra fæstningstiden og eksotiske figen og morbær træer.Naturlivet er herligt på Ertholmene.

De flotteste solnedgange

Indsendt af Brian Roth

Christiansøs placering langt ude på havet giver mange flotte og spektakulære solnedgange. Lyset er helt specielt og stemningen kan forstærkes ved at finde et skønt sted at sidde, hvorfra sceneriet kan betragtes fx fra flisen eller Store Tårn. Mange kunstenere har gennem årene forstået, at omsætte dette til flotte malerier og billedsamlinger.

Lyden af natur

Indsendt af Lotte Bue Hansen

Lyde kan være svære at adskille da de sjældent optræder isoleret. Lyden af natur bliver ofte overdøvet af menneskeskabt larm. Men sådan er det ikke på Ertholmene! Disse unikke øer giver dig mulighed for at lytte til naturen så du bliver glad og føler dig heldig. Lyden af vind og hav. Sæler der hyler. Måger der skriger. Småfugle der kvidrer. Insekter der summer. Allerbedst er lyden af ederfuglehanens trofaste kalden på sin hun. ❤️

Kajaktur med 500 sæler

Indsendt af Jens Peter Koefoed

En af de mange dejlige dage her i sommeren 2018, padlede jeg i min havkajak ud i solskin og fladt vand sidst på eftermiddagen. Vind og hav var så gunstigt, at jeg valgte at sejle ud om det yderste skær i øgruppen Ertholmene, Tat, som ligger ca. 1000 m mod nordvest. Man må pga. naturfredningen ikke sejle tættere på Tat end 100 m, og det var jeg meget opmærksom på at overholde. Tat er hvileplads for mange af de gråsæler, som er kommet til i Østersøen i de seneste år. Der er observeret op mod 1000 gråsæler på og omkring Tat. Denne sommerdag i 2018 vurderer jeg, at der lå 4-500 gråsæler og "gassede sig" på skæret. De blev liggende og kikkede nysgerrigt på mig, da jeg rundede skæret i behørig afstand, men da jeg satte kursen væk fra Tat og tilbage mod Christiansø, sprang et par hunderede af dem af skæret og begyndte at svømme efter mig. Jeg tænker, at det var de unge og mest nysgerrige, som skulle kikke på dette plaskende vandfartøj. Flokken fulgte mig hele vejen tilbage, idet de sørgede for hovedsagligt at holde sig bag mig, som om de ved, hvor svært det er at kikke bagud, når man sidder i en kajak. Så jeg hørte for det meste blot plasken og prusten et par meter bag kajakken, når sælerne dykkede op og kikkede på mig. Så snart jeg kikkede på dem, dykkede de lynhurtigt ned igen. Så det endte med en slags kispus mellem mig og sælerne, hvor jeg prøvede at overraske dem ved hurtigt at kikke på dem, mens det virkede som de fra deres side havde en indbyrdes kamp om, hvem som turde komme tættest på mig. Med tiden blev flere af dem trygge og jeg kunne holde øjenkontakten med enkelte individer i længere tid. Jeg skal skynde mig at sige, at jeg på intet tidspunkt følte mig utryg, selvom gråsæler kan veje op mod 2-300 kg. Denne oplevelse er egentlig ikke unik. Vi oplever ofte sæler komme hen til vores skibe og joller, når vi sejler rundt i farvandet omkring Ertholmene. Denne dag var det bare en særlig oplevelse, fordi der var så mange og fordi jeg var alene med de mange nært beslægtede havpattedyr, og fordi jeg fik oplevelsen af, at vi kommunikerede og legede med hinanden. Det var i hvert fald med en stor naturoplevelse rigere i bagagen, at jeg som afslutning på turen satte i land ved beddingen på Frederiksø denne smukke sommerdag i 2018. (Fotoet er fra 2010 og viser gråsæler ved Tat med Christiansø og Frederiksø i baggrunden. Kilde: Christiansø Feltstation)

Så meget lækkert på så lille et areal

Indsendt af Kirsten Th. Jacobsen

Mindst to gange om året tager jeg til Ertholmene for at få masseret min sjæl. Øernes mangfoldighed af delikate og eksotiske oplevelser behager mit sind. Især roen og tiden til at nyde detaljerne. At vågne til lyden af sælerne (eller havfruerne som man troede engang), eller en mørk aften følge fyrets lys, der fejer hen over øen. Hvert år har sit unikke naturudtryk: Et år var der så mange Fuglekonger, at man skulle se sig for, hvor man gik.

Når skoleskibet "Georg Stage besøger Chr.Ø

Indsendt af Peter Armfelt

Det har altid været en fornøjelse som overstyrmand på verdens mindste og smukkeste fuldrigger "Georg Stage" at besøge øen næsten hvert år. Det har været en tradition lige siden den første "Georg Stage" blev sat i søen i 1882. Hermed blev der skabt en masse traditioner mellem skib og befolkning, som skulle udleves ved hvert besøg. Man skal huske der den gang ikke fandtes noget TV, og det samtidig var småt med turist besøg. Georg Stages årlige besøg var årets højdepunkt og der lå man så en hel uge. Næsten hver aften var der bal på månen. Øen lagde ud, næste da "Georg Stage." Eleverne fik den ene dag lov til at klæde sig ud efter deres egen fantasi, og så gik de hele øen rundt mens de lavede så meget larm som overhoved mulig. Ind imellem stoppede de op og råbte. "Der bal på Månen i aften kl. 20.00. Alle er velkomne." Næste dag var det de 4 understyrmænd som stod for tur. Det kostede en vand til alle eleverne og en øl til alle de voksne som deltog. Musikken på harmonika med flere spillede gratis, men mod en passende strøm af øl. På bænkene sad alle pigerne og også de ældre damer. Øens drenge og mænd havde pli. De dansede med alle damerne, og op til flere gange. Så selv de ældre damer kunne gå fra Månen trætte i benene og med et smil på læberne, og mindes da de selv var unge. Der var den obligatoriske middag i fyrmesterboligen for officererne fra "Georg Stage", med efterfølgende frokost om bord i "Georg Stages" salon for fyrmesteren, lægen ,havnefogeden og skolelæreren med damer. Der blev afholdt den årlige redningsøvelse med redning af personer fra skib og over til Frederiks Ø ed redningsstolen. Højdepunktet var når øens redningsfolk, fiskerne, firede af på linerne, så den der befandt sig i redningsstolen fik en dukkert ned under vandoverfladen. Herefter var det fyrmesteren og redningsfolkenes tur til at fyre den store redningsraket af ud over vandet. Eleverne hjalp også øboerne på mange måder. Med deres haver, gå øen rundt i kæder og samle alt skrald og papir op m.m. De var med ude at fiske sild en tidlig morgen, som så blev røget om formiddagen og spist ved middagstid på bakken lige ud for røgeriget på Frederiks Ø. Der var fodboldkamp mellem øens beboere og "Georg Stage". Ligeledes travaljeroning i 2 af skibets joller. En gang havde fiskerne mens jollerne var fortøjet til kajen inden starten sat en nylon line fast til jollens bundprop under vandet og en tung genstand i den anden ende. Resultatet var at øboerne vandt meget stort over eleverne, som ellers var vandt til at ro. Det blev dog hurtigt afsløret, da jollen blev hejst op i daviderne, så kom nylon snoren til syne og den tunge genstand for enden af snoren blev afsløret. Ind imellem var der også en af øens piger og en elev som blev kærester, ja i nogle tilfælde endte de med at blive gift og stifte familie, enten på øen eller et andet sted i landet. Med venlig hilsen Pensioneret Skibsfører Peter Armfelt

Se solen gå ned og stå op igen

Indsendt af Charlotte Kofoed

En fantastisk oplevelse at være på øerne med den smukke natur og de fantastiske beboere, som værner om deres levested og samtidig deler det med de mange turister, som besøger Ertholmene hvert år. Vi fik lov til at opleve solen gå ned bag Lilletårn og sidde på Møllebakkens top og se den stå op. Så bliver det ikke mere Natur-kanon.

Ederfuglens paradis

Indsendt af Hans Ole Matthiesen

Maj måned, ederfuglene ligger på æg, hannerne cirkler rundt og kurrer, nyklækkede unger samles med andre flokke og svømmer lige de 18 kilometer ind til Bornholm. Sorte og hvide alke og lomvier danser rundt på det store fuglefjeld, blåhalse på træk til Nordsverige hapser et par fede insekter og så står solen op over Østerskær - her kan man opleve stilhed og lykke, unik natur på et klippeskær.

Mit elskede barndomshjem

Indsendt af Rose Truelsen

Der er en fantastisk oplevelse vokse op på øen med så meget omsorg og kærlighed, med den smukkeste natur man kan ønske sig . Mine børn nyder livet og de dejlige omgivelser og synet af den smukkeste Sol ned gang fra badebroen på Frederiksø

Det er naturen der bestemmer.

Indsendt af Marit Starn

Det var på mange måder den mest fantastiske ø at bo på i 18 år. Det var vejret der besluttede om vi kunne sejle til Bornholm eller om vi skulle blive på øen eller om vi skulle tage afsted 1- 2 døgn tidligere for at være fremme til det vi nu skulle. Så godt at vi ikke kan bestemme alting. Foto: Christiansø teltplads,oplev stemningen og en overnatning er for lidt.

unik kultur og natur

Indsendt af Susanne Christiansen

Naturen på Verdens første fremskudte søkort er helt unik Den indeholder utrolige mængder af forskellige stykker natur. Når jeg tager gæster med til Christiansø går vi 1-2 timers ture, alle forskellige i alle 5 dage. Så meget indeholder denne lille plet midt i Østersøen. Fremmedartet flora og fauna. Men det er ikke kun naturen de fastboende, deres traditioner er unik . Det er oplagt hvorfor så mange kunstnere over tid har slået sig ned her. Ja også vandrer man rundt i et stykke danmarkshistorie, glem ikke det nyistandsatte Storetåen.

Ro og mågesnak

Indsendt af Bente Dohn

En sommerdag i solen på de flade varme klipper. Jeg ligger med lukkede øjne og lytter til det svage bølgeskvulp og pludselig bliver jeg opmærksom på et par måger, der snakker sammen. En mågemor og et mågebarn - der har vidt forskellige stemmer. Mange timer bliver jeg liggende, tænker, drømmer og ER! Solen går ned men klipperne forbliver varme - her kan jeg ligge hele natten og kikke på den lyse sommernattehimmel! Sådan en mit liv på Ertholmene!

Klipper, hav og himmel - gratis terapi

Indsendt af Ana Ref

Ertholmene er enestående. Her er højt til himlen og havet i sigte hele vejen rundt. Søfæstningens velbevarede bygningsværker danner en unik baggrund for smukke, rolige solopgange og spektakulære solnedgange. Her kan man glæde sig over det små: En frø, en fugl, en sjælden lav, såvel som over det store: De smukke tårne, havets foranderlighed eller den endeløse stjernehimmel. Der er altid noget nyt at udforske og opleve. Jeg kender ikke noget andet sted, hvor naturen er leveringsdygtig i så mangeartede stemningsbilleder på så lidt plads. På Ertholmene kan man en stille morgen opleve, hvordan ”ro” lyder og føles. Man bliver opmærksom på, at ro er godt for sjælen, og at ro er en mangelvare. I en efterårsstorm på Ertholmene er man til gengæld ikke i tvivl om, at man er i naturens vold. Her kan man få tavlen visket ren, mens man nyder duften af havvand.

Dejlig sensommerdag på Ertholmene 😎

Indsendt af Karen Rubæk

Mit første besøg på Ertholmene fandt sted i august , på årets varmeste dag 😎 Da vi sejlede forbi Tat så jeg ganske mange sæler . Inde på Christiansø var jeg betaget af ALT ..... Den smukke , unikke rå natur .... Klipper , skær , fugle samt udsigten ud over havet . Et fantastisk eksotisk sted ,hvor jeg tænker at man kan blive ved med at opleve nye ting hver gang øerne besøges .

Fint sted men ....

Indsendt af Carl Bruhn

Jo det er en fin lille klippeø, men blot fordi der er et par ænder og andre fugle behøver det ikke nominere til en plads i dk's naturkanon. Jeg har være der og synes det var fint, men hvis vi skal nominere er den ikke på min liste over en kanon.

Fantastisk unik sted.

Indsendt af Elisabeth Wichmann

Jeg er kommet på Ertholmene igennem de sidste 70 år og her står tiden virkelig stille. Det er fantastisk at få den ro og afslappet stemning ind i kroppen som dette enestående sted giver med sin fantastiske natur.

Efterår og fuglekonger

Indsendt af Lars Buch

Christiansø i oktober er noget for sig selv. Trækfuglene bliver "opkoncentreret" på disse små øer. En af mine favoritter er den almindelige, men meget smukke og energiske fuglekonge. Her kan man komme tæt på den og nyde dens akrobatik i søgning efter små insekter/bladlus. Jeg har oplevet, at den hopper mellem mine ben og en enkelt gang har en vinge strejfet mit hoved under dens jagt på insekter. Giv dig tid og nyd denne lille naturperle.

ChristiansØ/Ertholmene er eventyrligt

Indsendt af Arina Richter

Man kan ikke beskrive de øer som andet end eventyrlige, og alle burde sejles med færgen Ertholm ud og ankomme til disse bitte-små og beboede klat-øer, der giver den bedste fornemmelse for hvor vidtstrakt vores lille Ø-rige egentligt er. OG med hvilken eventyrlig(og brutal) historie vi - og Ertholmene i særdeleshed - er bygget på.

Badebroen

Indsendt af Peter Juhl

For 85 år siden flyttede min tipoldemor til Christiansø. Generationer efter var min egen barndom fyldt med minder fra Ertholmene. Ved badebroen på Frederiksø lærte jeg at svømme i det kolde klare vand. Mange år efter havde jeg den store glæde at introducere min nu voksne søn til selv samme badebro. Han var allerede en habil svømmer, men stående på badebroen var det som om jeg så mig selv tage mine første usikre svømmetag.

Fugle og klipper

Indsendt af Jacob Uno Pescettini

Helt derude kan man opleve ederfuglene ruge mellem klipperne. Et unikt syn da ingen rovdyr tager dem. Fuglene ligger overalt og man skal passe på ikke at træde på dem. Man kan glæde sig til æggene bliver klækket og yndige ællinger kommer frem.

Bastionen mod øst

Indsendt af Lillepeer petersen

Gennem flere århundrede, har vi frygtet den østlige skæbne, men øerne længst mod øst, har stået som et stolt forsvarsværk der den dag i dag. Viser styrke og dog også blidhed man kommet ikke bare lige forbi. Nå man nærmer sig øerne , ser det ud som man er på vej til en eventyr ø

Ren afslapning

Indsendt af Helle

Et fantastisk sted til ferie eller en forlænget weekend som vi gerne nyder et par gange i løbet sommeren - hvor der er alle muligheder for at komme helt ned i gear mens vi nyder den fantastiske natur og de dejlige øboer

Et fantastisk sted I Østersøen

Indsendt af Thomas Schroll Kristensen

Jeg har den store fornøjelse at besøge Christiansø hveranden uge med overnatning, grundet en arbejdsopgave - og hvilken oplevelse! Det er en helt unik oplevelse med et helt fantastisk folkefærd. Jeg har minder for livet og mange flere i vente. Jeg kan varmt anbefale alle til at besøge dette fantastiske sted.

Skønne feriedage på Christiansø

Indsendt af Bente Maimann

Vi er så heldige at have en hytte på Christiansø, som flittigt bliver brugt af hele familien fra maj til september, hvor hytten lukkes ned for vinteren. Det skønneste sted er udsigten fra hytten og haven ud over vandet og ind mod Bornholm. Her slappes af under det store træ til fuglenes kvisten, mågernes skrig og raslende blade. Er man stresset er det en Lise at komme til øen, møde de fastboende, hytteboerne og alle andre, der er på ferie - og høre hvad der er sket siden sidste år. Hvis man kan være forelsket i en ø, så er jeg forelsket i Christiansø.

Det perfekte sted

Indsendt af Preben Kruse Rasmussen

At møde såvel natur som befolkningen på øen er en unik medicin for unge mennesker. Er på øerne hvert år med et hold feriedrenge som kommer fra socialt belastede hjem i København. Og efter opholdet på øerne mod øst erkender de unge mennesker at det har været en super stor oplevelse at møde øens befolkning, at se den smukke natur og mærke den afslappede stemning som der nu engang hersker på disse øer. Turen til øerne varer 29 timer og giver de unge en oplevelse for livet - en oplevelse i at komme tæt på natur, hinanden og øens befolkning. Og samtidig har vi mulighed for at komme tæt ind på livet af dem grundet de særlige folhold som hersker på øerne. Ved evaluering af drengenes 16 dages ophold på Bornholm får turen til Ertholmene altid topkarakter grundet deres kontakt til lokalbefolkningen og de få unge på øerne som de udveksler oplevelser med og ikke at forglemme den super smukke natur. Det er deres oplevelser af øerne mod øst og bestemt også mine. Mit hjerte ligger på Ertholmene. For det de er og det de gør. NB: Kan sagtens sende flere foto og beklager beskæring af foto men de optagne foto er optaget i max kvalitet og fylder derved meget.

Ertholmene et eventyrland

Indsendt af Kim Kettner

Lige fra man lægger fra kaj i Gudhjem og sætter kursen mod øst er man betaget af naturen og kræfterne bag. Mødet med ertholmene er altid mødet med ro og fascination over at dette sted er en del af det danske rige. Fascinerende naturoplevelser og mulighed for at komme ned i puls og væk fra hverdagens til tider stressende miljø. Ertholmene Danmarks bedste stressmentor.

Få en unik bid af Danmark - især som campist

Indsendt af maiken lyster

Vi elsker at komme på Ertholmene! Det er det skønneste sted i Danmark. Vi har ofte haft telt med og været der 3-4 dage i træk på den hyggelige campingplads. Magien, der opstår når den sidste båd er rejst tilbage til Bornholm, er uforlignelig. Det er eksotisk og storslået til trods for sin ringe størrelse.

En unik naturperle midt i Østersøen

Indsendt af Grete Sonne

Danmarks østligste punkt har gennem hele mit liv budt på de mest unikke naturoplevelser oplevelser i DK fx inden for fugle- og ringmærkningsobs. Også øernes historie og kultur er yderst interessant og vigtig at værne om - også for andre end mig ... min farfar roede post fra Svaneke til Christiansø og senere min onkel Peter! Foto: En kold og blæsende tidlig morgen i september tømmes nettene for fuglekonger.

Tak for din oplevelse

I efteråret 2018 kunne alle dele oplevelser fra de 30 steder, der var nomineret til Danmarks Naturkanon. Vi modtog mere end 1.200 oplevelser, som du kan se her på siden. Juryen gennemgik alle oplevelserne inden de traf den endelige beslutning om hvilke 15 steder, der blev udvalgt til Danmarks Naturkanon.

Se den endelige Naturkanon her

Vinderne af konkurrencen får direkte besked.