Der vises 15/15

Nyeste oplevelser

Natur skønne Mandemarke bakker

Indsendt af Tine Hindborg Saksenborg Kølle

Jeg er så heldig at bo så jeg kan kigge på Mandemark bakker hverdag. Uanset hvad tid på året det er, står det billedet skønt. Jeg kommer der tit med familien hele året rundt, da området er så smukt og en bedre udsigt findes ikke. Der er ikke mange andre steder hvor man finder de smukke orkideer, sommerfugle og køerne gående rundt og græsser i bakkerne.

Mandemarke bakker

Indsendt af Lisbet Juliussen

Mandemarke bakker er et helt fantastisk naturområde på Østmøn, som helt klart er et besøg værd. Sidste gang vi vandrede i bakkerne og nød den storslåede natur var d.16.10. hvor området blev sidste og vældig interessante del af en camønour. Vi startede ved Jydeleget og gik derfra ud til kysten og gennem Klinteskoven, gennem Busene og så endelig ind og op på området med de skønne Mandemarke bakker. Som sædvanlig måtte vi gøre holdt og nyde udsigten over området og ud over havet..... når vi kiggede ud over horisonten dukkede nye store skibe op, og solen spejlede sig i det stille hav, HERLIGT!Vi nød roen og det at hvile benene efter den lange vandring. På vej videre ind på området stødte vi på flere af de karakteristiske enebærbuske, i dag dog ikke med modne bær samt flere smukke blomster, som vi ikke havde helt styr på om det var de mange steder nævnte orkideer. Uanfægtet de trætte ben måtte vi op på højeste plet, for at få det hele med, og når man så er kommet helt op på Kongsbjerg, er det ren fornøjelse at sanse hele området med dufte, lys og lyd. En anden interessant ting at kigge efter, når man sidder deroppe er lokaliseringen af det kvæg, der græsser rundt i bakkerne, for mon de lige går på den rute, man skal igennem for at komme ned og ud? Denne dag, så vi ikke køerne før helt tilsidst, de stod lige foran den udgang vi havde planlagt at benytte, nemlig den ved Skovstrædet i Mandemarke. Sidst vi var her gik en af køerne lidt på os, så vi måtte bruge en kæp til at holde afstand, men denne dag var de rolige og fredelige og vi kunne komme ud igennem lågen. Tak for dette besøg og en skøn tur.

Skønne Mandemarke

Indsendt af Emilie

Øst for stege ligger skønne Mandemarke bakker hvor man altid kan gå en skøn tur i ro og fred og på toppen kan man se den smukke udsigt ud over vandet. Det er altid hyggeligt at gå en dejlig tur med familien i bakkerne og se de smukke orkidéer.

Fantastiske Mandemarke bakker

Indsendt af Lærke Saksenborg Kølle Hansen

I hele mit 14 årige liv, har min familie og jeg altid været ude på Mandemarke bakkerne, vi har alle vores familie minder der ude, og tager altid der ud når det er godt vejr. Mandemarke bakkerne har denne indflydelse, at det har været sådan en stor del af mit liv, og har altid strålet når jeg har været der ude, om det så var solskin, regnervejr eller snevejr.

Danmarks største vilde orkide og sjældne insekter

Indsendt af Susanne Rosenild

I disse bakker er der nærmest garanti for at kunne se sjældne vilde orkideer om sommeren. 18 af Danmarks vilde orkide arter findes på Høje Møn. En af dem, stor gøgeurt står i mange eksemplarer her og inviterer både mennesker og insekter til at fordybe sig i skønheden. Sortplettet blåfugl, en meget sjælden sommerfugl lever her og dens livscyklus er fuldstændig afhængig af tilstedeværelsen af både rød stikmyre og vild timian eller vild merian. Utrolig udsigt over Møn og havet og kig til trækfugle og selvfølgelig vandrefalken som huserer her. Bedste solnedgangssted ever!

Høvblege

Indsendt af Jens Birk-Møller

I begyndelsen af 1980érne havde jeg ansvaret for en gruppe 8 unge arbejdsløse. Vi var bl.a. med til at ryddede jordfaldshullerne på Høvblege. Den gang var store dele af arealet dækket af nåleskov. Plejeplanen var udarbejdet af Storstrøms Amt. Dette skabte dette fantastiske landskab, som er blevet utroligt storslået, og et fantastisk levested for flora og fauna. Jeg har også været så heldig at fotografere sommerfuglen Sortplettet blåfugl, som kun findes her i Danmark. (får desværre ikke upoade mit foto).

Mandemarke Mange Minder

Indsendt af Marlon Cramers

I de 11 år jeg har boet på Møn har Mandemarke Bakker givet mig mange gode minder. Kongsbjerget er mit absolute favorit sted på Møn. Stedet her rummer umættelig mange oplevelser af natur og historie. At sidde på Kongsbjerget og se udover østmøns fredelige marker, skønne HJelm bugt og Østersøens totale fred og lumske luner, helt over mod det gamle øst Tyskland, byder på dyb reflektion af vores eksistens i nutid og datid og naturens impact på det. Mange skønne ture af meget variert art og vegetation leder op til Kongsbjerget. Her var jeg første gang til Dragefestival med min søn på 2 år. Her gik jeg stavgang ugentlig i en årrække med en skøn gruppe kvinder. Særlig mindes jeg turene i høj sne, isvinter 2010. Her stod vi og så havgussen rulle ind over Klintholm havn fra Østersøen. Her fejrede jeg min 54årige fødselsdag. Her opstod længslen at ro over Østersøen til Tyskland i kajak, når nu vi kan. Her blev vi skræmt for livet af den gale ko, som galopperede ned af bakken imod os, brølende, med verdens mest spændstige yvere svingende mellem benene og kogalskaben spydende ud af øjnene. Vandrestien gik igennem den ene del af engen hvor køerne grassede og den anden del af engen hvor kalvene hyggede sig. Og her gik vi midt imellem dem. Det endte godt, men vi glemmer aldrig billedet af den gale ko på Mandemarke bakker :)

Et overflødighedshorn af natur

Indsendt af Sascha Bendix

Møns klint er et overflødighedshorn af natur, både kultiveret og vild natur. Jeg bor her og spiser dagligt at dette overflødighedshorn og en af de skønneste bidder er Mandemarke bakker. På mountainbike bliver jeg ofte nødt til at stoppe og nyde udsigten fra toppen af Kongsbjerg og i maj og juni må jeg stoppe og ligge på maven for at tage billeder af de mange orkideer og også den sjældne sortplettede blåfugl kan man være heldig at knipse et billede af. I sandhed en lækker smagfuld bid natur hver gang jeg er der.

Udsigt fra et højdepunkt i mit liv.

Indsendt af Pia Springborg Ribers

Jeg er kommet i Høvbleget siden jeg flyttede til Møn i 1972. Når jeg sidder på toppen og ser ud over landskabet ,der strækker sig under mig lige ud i havet , synes jeg, at jeg sidder et af de bedste steder i verden. Og det er altid spændende at følge med i hvilke blomster , der blomstrer, og hvordan vejret påvirker synet af hav og himmel og landskab. Fra Høvbleget i Mandemarke bakker har jeg set solformørkelse, sne og rimdækkede landskaber, spændende fugle, holdt picnic med venner, siddet og tænkt dybe tanker , vandret i alle årene med min snart guldbryllupsgom . Det er unikt for Danmark at være i den højde og så have så kort afstand til havet . Det landskab er ALTID dejligt.

Busene er min barndomsby, og bakkerne og Høvblege mit barndomsland.

Indsendt af Lilian Pedersen

Selv om jeg i dag er 66, er det som at komme hjem når kører igennem Mandemarke og gennem de smukke og særprægede bakker videre til Busene, Jeg blev født der i 52, og hele dette område var jo vores legeplads, ved Skovhjørnet plukkede vi de første anemoner, som, Alma skulle have, hun boede midt i Busene, så fik vi et "brøsukker" som tak, husker ogsåvandre Åge som boede i en jordhule, på bakkerne, han gik med en hund der var usynlig 🤗

Op i højderne

Indsendt af michael Ingemann

En tur til Møn er ikke komplet uden en tur op i højderne i Mandemarke Bakker. Allerbedst er det at starte helt nede ved stranden: op imod Kraneled stiger udsigten over Østersøen op af horisonten og af en eller anden grund er himlen altid højere og mere dramatisk her end noget andet sted. Efter Kraneled går turen længere op, og hjertet begynder at fortælle om stigningen. Man kan selvfølgelig presse på, men også vende sig om og lade som om man blot stopper for at nyde udsigten, der kun bliver bedre og bedre. Fra toppen er et uhindret 180 graders view over Møn til Sjælland i det fjerne, og Tyskland i det endnu fjernere. Det eneste man hører er vinden, fuglene (og hjertets banken - for det går stejlt op til sidst). På turen ned - eller videre i bakkerne - kan man begynde at se detaljerne: de 18 orkidearter, de mange sommerfugle, de sorte køer. Utroligt at der findes steder som dette i Danmark!

Køllesværmer og orkide

Indsendt af Lars J Larsen

På Høvblege i Mandemarke Bakker er der altid mange dejlige planter og masser af insekter. Måske kan du få et foto af Den Sortplettede Blåfugl på en blomst af Timian, eller en af de flotte svirrefluer på en blomst af Vild Gulerod. Her blot den sjældne Timian-Køllesværmer på den almindelige Skov-Gøgeurt.

Mægtige Møns Klints unikke bagland

Indsendt af Annette Tenberg

Mandemarke Bakker hører til Møns Klints unikke og artsrige bagland. Fra den 120m høje overdrevsbakke er der den smukkeste udsigt over Østersøen. Kridtet ligger her lige under overfladen og er grobund for orkideer og hørplanter. Den særlige botanik gør stedet til hjem for sommerfuglen den sortplettede blåfugl. Her kan man vandre på Camønoen eller cykle på Danmarks Bjergetape. Og så stedet del af Nordens første Dark Sky park med en fantastisk stjernehimmel. kerneormåde for Danmarks første UNESCO Biosfæreområde.

Blandt kvæg og orkideer

Indsendt af Pia Weide Danielsen

Har i mange år besøgt Mandemarke bakker bl.a. med naturvejleder, hvor vi fik god viden om de forskellige orkideer. Har tidligere fejret pinse med medbragt mad øverst oppe blandt kvæg og med jordens bedste udsigt.

Store oplevelse i lys og mørke

Indsendt af Ole Suldrup

Manddmarke Bakker er et fantastisk område, hvor der oplevelser både dag og nat. Om dagen et fantastisk bakket landskab med, hvor der er en fantastisk udsigt over det omliggende landskab, bla. Møns Klint og ud over Østersøen, hvor man i klart vejr kan se helt til Rügen. Nede i landskabet kan men det meste af året se mange forskellige smukke Orkideer og området plejes hele tiden af græssende husdyr, som sikrer at der er plads til blomsterne. Om natten er det en kæmpe oplevelse at tage på insektlysning. Der findes et utal af forskellige insekter, som kommer frem ved det mindste lys man tænder. Et helt fantastisk sted

Tak for din oplevelse

I efteråret 2018 kunne alle dele oplevelser fra de 30 steder, der var nomineret til Danmarks Naturkanon. Vi modtog mere end 1.200 oplevelser, som du kan se her på siden. Juryen gennemgik alle oplevelserne inden de traf den endelige beslutning om hvilke 15 steder, der blev udvalgt til Danmarks Naturkanon.

Se den endelige Naturkanon her

Vinderne af konkurrencen får direkte besked.