Der vises 16/16

Nyeste oplevelser

Toppen af Danmark

Indsendt af Bjarne Jørgensen

Toppen af Danmark, er det smukkeste sted, at gå ture. Danmarks flotteste natur. Man kan gå i timevis og møde mose, overdrev, strandeng, lynghede med masser af fugle og vildt. Ingen andre steder i Danmark, kan man opleve smukke solopgange og solnedgange, fra samme sted.

Råbjerg mile, en af europas største vandreklitter.

Indsendt af Henning Larsen

Når man står på toppen af Råbjerg mile, kan man kun blive imponeret. Mod vest ses Vesterhavet, mod nord anes Skagen, mod øst ses Kattegat, og mod syd ser man ned på klitplantagen, med mange søer mod sydvest hvor blandt andet Tranerne yngler. Jeg har flere gange set Traneflokke på mellem 25 - 30 fugle, og imponeres af deres fantastiske stemme. De er tydeligvis i fremgang, mange andre sjældne fugle findes i området. Skagen er for øvrigt et hotspot for fugletræk, hvor der ofte ses sjældne fugle. Den næringsfattige sandjord giver mulighed for at se er en vegetation som er meget anderledes end hvad man ellers ser. Her er noget for enhver smag, for folk der elsker natur.

Råbjerg Mile er følelsen af Nordjylland om sommeren

Indsendt af Cæcilie Larsen

Hver sommer tager jeg hjem til Nordjylland, hvor jeg er opvokset. Jeg skal altid en tur forbi Råbjerg Mile, fordi det minder én om, hvor storslået naturen er i netop Nordjylland, som efter min mening har de smukkeste naturområder i hele Danmark. Det er et sted, som jeg altid viser frem, når der er gæster på besøg, som ikke har oplevet Nordjylland før. Når man står der på toppen og kan se sandet strække sig i det nærmest uendelige, samtidig med at man kan skimte havet bag heden, så føler man sig hjemme :)

Fantastisk naturoplevelse

Indsendt af Birgit Bramaholm

En utrolig oplevelse da jeg var på tur "bag" Råbjerg Mile, dvs. ude ved Råbjerg Stene. Det var en fantastisk oplevelse at se hvordan naturen bliver genopbygget, når milen har forladt stedet.

Solnedgang / Supermoon

Indsendt af Gert Valgren

Jeg var denne dag / aften egentlig på milen for at se og fotografere supermoon,, det blev dog en anelse skuffende. Tilgengæld fik jeg dette skud af nogle af alle de mennesker der var ude på milen denne aften,, her nyder de solnedgangen,, inden den såkaldte supermoon stod op.. Det fede ved at fotografere på milen er at den altid er under forandring. Elsker stedet.

Unik naturoplevelse for familie med handicappet barn

Indsendt af Anne Lybrch Thøgersen

Når man har et handicappet barn i kørestol, er mulighederne for at komme helt ud i naturen ret begrænsede. Kørestol og naturstier er bare et dårligt mix. Men i sommers havde vores familie denne unikke oplevelse i Råbjerg Mile: “Himmel for oven, hav til den ene side, hav til den anden side og sand, sand, sand under neden. Råbjerg Mile er en naturperle. På vores første feriedag nåede vi toppen af sandmilen. Med god vind i håret kunne vi nyde den mest fantastiske udsigt med Skagerak til den ene side og Kattegat til den anden. Vi takker Naturstyrelsen Vendsyssel for én gang årligt at lave en sti af køreplader op i milen, så vi kan få denne oplevelse sammen 👍”

Togtur til Skagen

Indsendt af Marianne Kristiansen

Naturvejleder Bo Storm arrangerer en Togtur til Skagen med særtog. Han fortæller om naturen, folket og udvalgte steder undervejs. Jeg så f.eks. tranerne flyve over Hulsig på det planlagte stop på heden. De gamle klitter fra vandreklitter der for længst er gået i havet. I horisonten kan man se skibene på vej forbi Skagen. Der er højt til himlen og man kan fornemme det berømte lys i Skagen som malerne talte om.

Hulsig hede - mellem Skagen og Råbjerg

Indsendt af Annette Christensen

Fantastiske vekslende natur. Når man kører mod Skagen, er det altid en ny oplevelse at køre gennem Hulsig hede. For cyklister er det også en pragtfuld tur. Personligt synes jeg det er allersmukkest, når lyngen er i fuldt flor. Billedet er fra området lige omkring Hulsig, hvor der er et naturgenopretningsprojekt i gang. Et dejligt sted at tage på udflugt - her sammen med kollegaer.

Barndommens lykkelige land

Indsendt af Allan Ottesen

Har oplevet milen gennem min barndom som spejder, hvor turen ofte gik til Lodskovvad, her har jeg været på Hike og løb på alle tider året og døgnet, i et landskab man ikke bliver færdig med, da det ændre sig fra gang til gang. Som voksen har jeg nydt at tage mine børe med på tur sammenmed naturvejleder, f.eks. strandtudseture, og genopleve glæden ved dette storslået område.

Højt til himlen

Indsendt af Inger Marie Kristensen

Har besøgt stedet flere gange, og får aldrig nok at den fornemmelse, at her er højt til himlen, store åbne vidder og en dejlig ro, som kan være så kærkommen i en travl hverdag. Lyset er fantastisk og stedet ændrer sig hele tiden.

Storslået

Indsendt af Helle Nielsen

Fantastisk sted ,storslået et sted man bør besøge.Man bliver bevidst om hvor lille man selv er. Man får fred i sjælen af at bevæge sig rundt i dette område Kan varmt anbefale dette sted Det er lige fantastisk om vejret er godt eller viser sig fra sin værste side.

Fornemmelsen af naturens kræfter og menneskets lidenhed.

Indsendt af Henrik E. Christiansen

Hele området er i sig selv en naturoplevelse af højeste karat. Når man står oppe på - eller ved foden af milen for jeg en fornemmelse af naturens kræfter som vi mennesker ikke kan stoppe og gøre op i tid og penge. En helt igennem fascinerende tanke.

Danmarks Vildmark

Indsendt af Bo Skelmose

Her finder vi en natur som har været kontinuerlig og dynamisk siden Skagens odde opstod for tusinder af år siden. Her gik det op for mig hvad naturlig dynamik betyder for de vilde arter. Uden naturens dynamik kommer den vilde natur til at mangle levesteder. Danmark er opstået af havet og her finder vi landets mest oprindelige arter.

Et dejligt område at vandre i.

Indsendt af Thomas Severinsen

Super dejligt område med skønne stier hele vejen omkring milen. Det kan giver nogle rigtig gode oplevelser med naturen og hvis man bevæger sig lidt bag om milen kommer man til en stor uberørt hede hvor man virkeligt kan føle naturen. Her kan man i områder også virkeligt se hvordan milen vandre ud i heden og de nære områder. Og så er det jo et stort plus at man kan overnatte i den dejlige Bunken i shelter eller i det "frit teltning område" nær milen.

Sandkasse med sjældne arter

Indsendt af Hans Henrik Bruun

Bredderne af de temporære søer på afblæsningsfladen foran selve milen er et mekka for sjældne plantearter - dværg-siv, liden ulvefod, pilledrager, småblomstret siv, klit-siv, sand-siv, tusindfrø, vandportulak. Fede arter i et fantastisk landskab.

Det vildeste getaway

Indsendt af Irene Nørgaard

Råbjerg Mile er følelsen af at gå ind i en helt anden biosfære. Den store naturkraft, vinden, bestemmer retning og hastighed på denne vandrende ørken, og bevidstheden om at befinde sig midt i den er vild. Det oplevede jeg på mit første besøg i 2016 - 46 år gammel. En varm forårsformiddag i maj, hvor jeg gik gennem klitterne i bare tæer og mærkede sandets og vindens mønstre under dem. Helt alene. Ingen mand, ingen børn, intet job. Bare mig og Råbjerg Mile i to timer. "Storslået" ramte mig igen og igen. Jeg kunne gøre, hvad jeg ville. Råbe højt uden at nogen kunne høre mig. Begrave mig selv i sand. Ligge stille uden at trække vejret. lave engle. Løbe med verdens længste skridt ned siderne. Nærmest flyve. To timer i Råbjerg Mile gav mig så overraskende meget mental frisætning, at jeg var høj, da jeg gik tilbage til den almindelige biosfære igen. Resten af dagen havde jeg et lille hemmeligt smil på læben.

Tak for din oplevelse

I efteråret 2018 kunne alle dele oplevelser fra de 30 steder, der var nomineret til Danmarks Naturkanon. Vi modtog mere end 1.200 oplevelser, som du kan se her på siden. Juryen gennemgik alle oplevelserne inden de traf den endelige beslutning om hvilke 15 steder, der blev udvalgt til Danmarks Naturkanon.

Se den endelige Naturkanon her

Vinderne af konkurrencen får direkte besked.